Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zásady zdravé výživy

27. 11. 2005

Kromě základního grafického doporučení lze formulovat několik slovních odporučení, která zdůrazňují hlavní zásady:

  • Obilniny jako základ: Základem každodenní stravy jsou výrobky z obilnin (spodní patro pyramidy). Snažte se konzumovat především ty, které mají nízký glykemický index, tedy tmavý chléb a pečivo a těstoviny. Naopak omezte bílé pečivo, sladké pečivo a zejména různé oplatky a sušenky, kde je problematický nejen glykemický index, ale také použitý tuk.
  • Co nejvíce zeleniny a ovoce: Snažte se konzumovat co nejvíce zeleniny a ovoce, každý den alespoň 500 g celkem. Ke každému dennímu jídlu jezte porci zeleniny nebo ovoce. To je nejlepší a nejúčinnější zdroj vitamínů a dalších ochranných látek pro dobré zdraví a prevenci nemocí, mnohem účinnější než jakékoliv potravinové doplňky v tabletách či jiné formě.
  • Energie jen kolik potřebujete: Přijímejte jen přiměřené množství energie. Přiměřené je takové, při kterém se vaše váha podle hodnoty BMI udržuje v rozmezí  20-25 kg/m2.
  • ·         Maso s mírou – a vhodné druhy: Konzumujte jen uměřeně tzv. červeného masa (vepřové, hovězí, skopové, zvěřina). Uměřeně znamená v průměru méně než jedna porce denně. Naopak jezte pravidelně ryby, několikrát týdně. Místo červeného masa spíše volte drůbež. Velmi omezte konzum salámů, párků a podobných uzenin.
  • ·         Mléčné výrobky také:  Pro dobré zdraví jsou důležité rovněž mléčné výrobky. Je vhodné ale vybírat ty s nižším obsahem tuku a zakysané s prospěšnými probiotickými kulturami.
  • ·         Tuky ano, ale velmi záleží jaké: Snažte se uvažovat o zastoupení tuků ve vaší stravě. Důležité není ani tak celkové množství, ale hlavně jejich složení. Převažovat by měly rostlinné oleje (jako součást zeleninových salátů), a tuky obsažené v rybách. Naopak příjem je vhodné velmi omezit u nasycených tuků, které jsou obsaženy v mase a masných výrobcích a ve vysokotučných mléčných výrobcích, rovněž však v některém pečivu. Dejte si pozor na částečně ztužené tuky. Žádejte informaci o jejich obsahu v potravinářských výrobcích. Ani pojem rostlinný tuk na obalu potravin nemusí znamenat nějakou výhodu!


Obrazek

V průběhu dne pijte dostatečné množství tekutin, aspoň 2 litry denně. Vhodné jsou různé druhy čaje (neslazené), neslazené minerálky, neslazené přírodní džusy.

 

 

Autor: Kačka

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

http://pawnoweb.tk/

(http://pawnoweb.tk/, 5. 4. 2011 11:04)

http://pawnoweb.tk/

sojové mléko

(Hanička, 30. 3. 2011 11:12)

přešla jsem před časem na sojové mléko a od té doby nemám problém s bolestmi v krku, pročistily se mi průdušky a zmizelo zahlenění. u nás je nejlepší asi Alpro, jiný mi tolik nechutnaj. recepty najdete tady check out alpro soya fan page with tasty recipes http://www.facebook.com/pages/Alpro-Soya/130803326992049

good

(lala, 24. 3. 2011 12:13)

is good

hllllllllhllhlhlhlhlhlh

(debil, 24. 2. 2011 12:22)

ty chtivá svině

nic

(martin, 10. 11. 2010 17:21)

d

gft

(bagr, 5. 11. 2010 11:38)

njn jano saro mate nekdo

TRAPAS

(JANINKA A SARYKK, 5. 11. 2010 11:31)

TOTALNI TRAPAS JE KDYZ HOLCINA MENSTRULUJE A JE ZROVNA SE SVIM IDOLEM A PROTECE TAK TO JE UNAS TOTALNI TRAPAS APODELLL

hjh

(nene a ne, 3. 11. 2010 14:40)

gfghjzuuuzzuzzuzu

ghuz

(jjo, 3. 11. 2010 14:38)

je ta stránka super

´;)

(.........., 14. 10. 2010 20:35)

skvělé =)

referat

(JONDO, 6. 5. 2010 20:10)

teraz pouzijem informacie aj od tialto a uvidim aku znamku dostanem

diik

(M.bee, 6. 4. 2010 21:58)

tohle je super stranka_! prave jsem premejslela skoro pul hod. o cem bych mohla delat prezentaci na zdravou výživu..ale nic me nenapadlo.. >perfektni, diky:D

ahoj

(vííííííík, 23. 11. 2009 17:49)

no je to docela dobrý, teď z toho dělám referát
dík

z.výživa

(nikola, 30. 9. 2009 12:16)

nn já vásssssssssssssssssssssssssssss nesnáším§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§

z.výživa

(nikola, 30. 9. 2009 12:15)

jj je to upe boží stránka

Tlusté prase

(Jirka Malý, 14. 6. 2009 16:32)

Mám problémy s prostatou a s dlouhými vlasy nevýte co stím děkuji za odpověď váš jiřík

přeji příjemné hubnutí

(co ti je do toho, 1. 6. 2009 16:33)

no vy jste ale vyleptaní...kdo tlustý je tlustý zůstane, když bude pořásd jen žrát...nejde o to ,co žerete..ale o to...v jakém množství...lidičkové...příjemné hubnutí...budu ráda tlustá ale spokojená...

Prase...

(Kevin, 18. 5. 2009 14:56)

Jsem jak tlustý prase...

kukukukukukukukukukukuku

(VáŇa, 18. 5. 2009 14:49)

kdo se na to podívá tak mu splesnivý voči

potřebuji zhubnout

(Petr V., 18. 5. 2009 14:48)

jsem obézní.