Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zásady zdravé výživy

27. 11. 2005

Kromě základního grafického doporučení lze formulovat několik slovních odporučení, která zdůrazňují hlavní zásady:

  • Obilniny jako základ: Základem každodenní stravy jsou výrobky z obilnin (spodní patro pyramidy). Snažte se konzumovat především ty, které mají nízký glykemický index, tedy tmavý chléb a pečivo a těstoviny. Naopak omezte bílé pečivo, sladké pečivo a zejména různé oplatky a sušenky, kde je problematický nejen glykemický index, ale také použitý tuk.
  • Co nejvíce zeleniny a ovoce: Snažte se konzumovat co nejvíce zeleniny a ovoce, každý den alespoň 500 g celkem. Ke každému dennímu jídlu jezte porci zeleniny nebo ovoce. To je nejlepší a nejúčinnější zdroj vitamínů a dalších ochranných látek pro dobré zdraví a prevenci nemocí, mnohem účinnější než jakékoliv potravinové doplňky v tabletách či jiné formě.
  • Energie jen kolik potřebujete: Přijímejte jen přiměřené množství energie. Přiměřené je takové, při kterém se vaše váha podle hodnoty BMI udržuje v rozmezí  20-25 kg/m2.
  • ·         Maso s mírou – a vhodné druhy: Konzumujte jen uměřeně tzv. červeného masa (vepřové, hovězí, skopové, zvěřina). Uměřeně znamená v průměru méně než jedna porce denně. Naopak jezte pravidelně ryby, několikrát týdně. Místo červeného masa spíše volte drůbež. Velmi omezte konzum salámů, párků a podobných uzenin.
  • ·         Mléčné výrobky také:  Pro dobré zdraví jsou důležité rovněž mléčné výrobky. Je vhodné ale vybírat ty s nižším obsahem tuku a zakysané s prospěšnými probiotickými kulturami.
  • ·         Tuky ano, ale velmi záleží jaké: Snažte se uvažovat o zastoupení tuků ve vaší stravě. Důležité není ani tak celkové množství, ale hlavně jejich složení. Převažovat by měly rostlinné oleje (jako součást zeleninových salátů), a tuky obsažené v rybách. Naopak příjem je vhodné velmi omezit u nasycených tuků, které jsou obsaženy v mase a masných výrobcích a ve vysokotučných mléčných výrobcích, rovněž však v některém pečivu. Dejte si pozor na částečně ztužené tuky. Žádejte informaci o jejich obsahu v potravinářských výrobcích. Ani pojem rostlinný tuk na obalu potravin nemusí znamenat nějakou výhodu!


Obrazek

V průběhu dne pijte dostatečné množství tekutin, aspoň 2 litry denně. Vhodné jsou různé druhy čaje (neslazené), neslazené minerálky, neslazené přírodní džusy.

 

 

Autor: Kačka

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

fuuuuujjjj

(katka , 27. 2. 2009 10:35)

fuuuj

hmm

(hujer, 24. 2. 2009 12:16)

docela bry az na ty blby vase komentare pubertacky
radsi jsi utrete nudli a drzte huby

hmm

(hujer, 24. 2. 2009 12:16)

docela bry az na ty blby vase komentare pubertacky
radsi jsi utrete nudli a drzte huby

sdsds

(sdjhudu, 3. 2. 2009 11:08)

coooooooooo

fuj

(davud, 28. 1. 2009 12:24)

jo a na ty recepty stejne je nejlepsi zabyjacka
todle se nada jist

fuj

(davud, 28. 1. 2009 12:09)

tady je to na picu nema te neco kratsi

cus

(????, 18. 1. 2009 21:22)

v3runka-tomu se říká plagiatorstvi ty cubko jedna vyjebana

díík

(v3runka, 12. 1. 2009 16:47)

kujů mocko .. sem měla o tomdle napsat seminárku a todle mi moc pomohlo!!

blbi

(klarisina, 10. 1. 2009 18:39)

je to tu pekne na hovno

OKKKKKKKKKKKKKKKK

(mrrrka, 9. 1. 2009 16:54)

super referát do školy

Děkuji

(Kačka, 8. 11. 2008 16:05)

Velmi vám děkuji za tento článek,právě na toto téma mám referát a nemohla jsem nikde najít.Až tady a mimochodem ti co si neváží svého zdraví by se měli jít "vycpat"!!!!!!!!!!!!!!

Fajné, ale moc stručné.

(Sandman, 21. 10. 2008 13:42)

Fajný článek,ale chtělo by to trochu rozvést, nebo alespoň přidat pár odkazů, které se hlouběji zabývají touto problematikou.

jsem teplej

(tonda andrle, 15. 9. 2008 14:38)

chce tady nekdo sex?

děkuji

(eva, 5. 9. 2008 12:05)

oprava vás je mi líto a běžte si na jiné stránky a ničit své zdraví!!!!

skvělé

(Eva, 5. 9. 2008 12:03)

Děkuji za skvělé rady,člověk by se měl zamyslet nad svým zdravím,a vy co si o nevážíte a přidáváte sem trapné komentáře tak vás je MITO,protože špatně skončíte a to na 100%

hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

(kikikiki, 13. 6. 2008 13:24)

2624025868587587787867878786

volove a buzny

(xian mia , 13. 6. 2008 13:23)

haha je to vyjebany kundyy vosukaj kazdej kout magori

svihlikova

(katerina , 13. 6. 2008 13:12)

je to dementne postizena stranka

bezte do prdele

(lůxcigaerulghibvjrhsdfukbvgusdfkcb, 28. 5. 2008 11:26)

zmrdi ste trapny buzeranti .vylizte si prdel mrtrky pojebany

pls

(\\\, 8. 4. 2008 20:39)

vyhul mi pero